Sunday, January 12, 2014

Dale’s Cone of Experience


What is Dale’s Cone of Experience?
The Cone was originally developed by Edgar Dale in 1946 and was intended as a way to describe various learning experiences. The diagram presented to the right (Raymond S. Pastore, Ph.D) is a modification of Dale’s original Cone; the percentages given relate to how much people remember and is a recent modification. Essentially, the Cone shows the progression of experiences from the most concrete (at the bottom of the cone) to the most abstract (at the top of the cone). It is important to note that Dale never intended the Cone to depict a value judgment of experiences; in other words, his argument was not that more concrete experiences were better than more abstract ones. Dale believed that any and all of the approaches could and should be used, depending on the needs of the learner. 

How should the Cone be interpreted?
The figure above shows what students will be able to do at each level of the Cone (the learning outcomes they will be able to achieve) relative to the type of activity they are doing (reading, hearing, viewing images, etc.). The numerical figures on the left side of the image, what people will generally remember, indicate that practical, hands-on experience in a real-life context will allow students to remember best what they do. Again, it is important to remember that this doesn’t mean reading and listening are not valuable learning experiences, simply that “doing the real thing” can lead to the retention of the largest amount of information. This is in part because those experiences near the bottom of the Cone, closer to and including real-world experiences, make use of more of our senses; it is believed that the more senses that are used, the greater our ability to learn from and remember an event or experience.

How can Dale’s Cone be used to enhance SL learning?
As stated above, the Cone should not be interpreted as indicating that teachers shouldn’t make use of reading, listening, viewing experiences and the like. These are all valuable and important parts of learning a second language and all have a place in the B-SLIM model. What should be taken from reviewing Dale’s Cone of Experience is that experiences at ALL of the levels described should be used in the second language classroom. Just as Gardner describes the Multiple Intelligences and appealing to them all, Dale’s Cone emphasizes learning experiences that appeal to the different senses and the different ways in which we learn. 

1 comment:

  1. text nyo na lang ako kung oorder kayo ng reviewers for major or for gen ed and prof ed. sa 0999-9401794. Pede rin pm me sa messenger ko sa fb ko: crisencio m. paner. I assure you very effective mga reviewers ko, napakarami ng nakapasa dahil dito. Da best din nyong gawin ay magpa let coaching sa akin, lalo na kung ilang beses ka ng bumabagsak sa let.

    ReplyDelete